با ما بهترین ها را تجربه کنید

تفاوت هارد HDD و SSD

post 35

تفاوت هارد HDD و SSD:

 

 

امروزه افراد برای بالا بردن سرعت کامپیوتر و لپتاپ خود دست به ارتقا اجزای مختلف کامپیوتر خود میکنند و یا سیستم هایی با کانفیگ بالا خریداری میکنند و هزینه ی زیادی میپردازند اما از هاردهای معمولی دیسک سخت یا همان HDD  ها استفاده میکنند.با ما همراه باشید تا در این مقاله به تفاوت هارد HDD و SSD بپردازیم.

اما سوالی که برای کاربران زیادی مطرح میباشد این است که کدامیک از این تکنولوژی های ذخیره سازی بهتر و پرسرعت است و کارایی و امنیت بالاتری دارد و کدامیک اقتصادی تر و ارزان تر می باشد .

همانطور که میدانید ما هیچوقت نمیتوانیم بگوییم کدام بهتر است  و حتما باید آن را بخرید . مشتری باید بسته به نیاز و بودجه ای که برای این کار کنار گذاشته محصول خود را انتخاب کند ، اما ما میتوانیم راهنمایی جامعی برای هر کدام از مدل ها و تکنولوژی ها و معایب و مزایای هر کدام برای درست انتخاب کردن محصول خود بکنید .

 

HDD  چیست ؟

 

 

HDD   همان مخفف کلمه harddisk drive میباشد که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت  دارد . در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد . امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه میباشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنست که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

 

SSD  چیست؟

 

 

SSD همان مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک  حالت جامد میباشد یا به زبان ساده تر میتوان گفت SSD  نسخه پیشرفته تر و با ابعاد بزرگتر فلش مموری میباشد و همانطور که میدانید دیگر هیچ قسمت متحرکی در SSD  ها بر خلاف HDD  ها وجود ندارد.SSD  ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND  میباشد.

 

 

دسترسی سریع به اطلاعات:

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در HDD  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در HDD ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های SSD بر خلاف HDD  ها میباشد

SSD ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند سرعت بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

 

 

مقاومت در برابر لرزش و ضربه:

در هارد های HDD بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر ، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای SSD این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر:

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند

 

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات:

تفاوت هارد HDD و SSD در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها 2برابر hdd ها بر اساس مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات میباشد . طول عمر ssd  ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است .

تولید صدای هارددیسک:

تفاوت هارد HDD و SSD در تولید صدای هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد:

تفاوت هارد HDD و SSD وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همپنین حجم کمتری میگیرند.

 سرما و گرما:

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هر قدم کنار شما هستیم

به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید، دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد 

021-91301614

7 روز هفته 24 ساعته پاسخگوی شما هستیم

نماد های سوین

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از سال (1393-1401)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست 

خرید هاست

سرورها

لینک های مرتبط

نماد ها

samandehi

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از (1393-1400)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست

واتساپ