با ما بهترین ها را تجربه کنید

دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل

گوگل

دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل

تلخ‌ترین اتفاقی که میتونه تو دنیای مدیریت سایت رخ بده اینه که وقتی در حال بررسی آمار سایت هستید، با ریزش شدید آمار مواجه بشید و بعد از بررسی ورودی‌ها و موارد فنی متوجه بشید که از سمت گوگل هیچ ورودی ندارید. در این حالت اولین کاری که انجام میدین بررسی سایت در گوگل خواهد بود، چرا که حالا حالا گوگل با ما کار داره و از زندگی ما بیرون نخواهد رفت، بلکه این سایت ماست که ممکنه از گوگل خارج بشه. به هر حال، بعد از بررسی متوجه مسئله میشید که کلیه ایندکس‌هایی که در گوگل داشتید از دسترس خارج شده و اثری از سایت شما در رتبه بندی نیست. اتفاقی که تو این حالت رخ میده رو پنالتی گوگل یا پنالتی شدن سایت در گوگل مینامند. وقتی سایت شما پنالتی میشه درواقع ایندکس صفحات شما از بین رفته و در رتبه بندی گوگل وجود ندارید، در واقع گوگل سایت شما رو بخاطر خطاها و تقلب‌هایی که برای بالا اومدن تو نتایج کردید، وارد لیست سیاه خودش کرده.

در این آموزش ازسوین هاست قصد دارم به معرفی دلایل پنالتی شدن در گوگل بپردازم و سپس با بررسی پنالتی شدن سایت توسط ابزاری که خود گوگل وبمستر در اختیار ما قرار میده، ببینیم که آیا راهی برای حل مشکل حذف شدن سایت از گوگل وجود داره یا نه؟! اگر هم راهی برای خروج از پنالتی گوگل وجود داره چه چیزهایی خواهد بود؟ پس اگر شما هم با این حالت رو به رو شدید و یک باره صفحات ایندکس شده سایتتون از گوگل حذف شدند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پنالتی گوگل چیست ؟

هر کسی که در زمینه مدیریت سایت فعالیت داره، به دنبال راهی هست تا بتونه سایتش رو خیلی سریع رشد و توسعه بده. این موضوع به حدی بین مدیران سایت‌ها طرفدار داره که میخوان راه صد ساله رو در عرض یک شب طی کنند. قبل از هر چیزی باید بدونید که مدیریت سایت هم مثل هر حرفه دیگه مراحل و مشکلات خاص خودش رو داره و نمیشه خیلی راحت و بدون گذاشتن زمان و هزینه به نتیجه خوبی رسید و پیشرفت کرد. بنابراین خیلی افراد سعی دارن با استفاده از تقلب و راه‌های میانبر خیلی زودتر در نتایج گوگل بالا بیان. اصولا به اینگونه روش‌ها که سعی میشه با تقلب کردن در نتایج گوگل بالا اومد رو سئو کلاه سیاه میگن. شاید این موضوع خیلی هیجانی باشه و پیش خودتون بگید خیلی هم خوبه و سریع میتونید رشد کنید، اما حقیقتا اینطورها هم نیست.

گوگل هر ساله و در هر روز تغییرات زیادی برای الگوریتم خودش ایجاد میکنه که به کمک این الگوریتم‌ها بتونه سایت‌ها رو رتبه بندی بکنه و دقیق‌ترین نتیجه‌ای که کاربران به دنبالش هستند رو بهشون نشون بده. حالا عده‌ای سعی دارند با گول زدن و کلاه گذاشتن سر این موتور جستجو که هر روز در حال یادگیری و پیشرفت هست کاری کنند که در رتبه بندی نتایج اخلال ایجاد کنند. بنابراین وقتی گوگل بفهمه سایتی قصد داره از این روش‌های کثیف استفاده میکنه، سایت مورد نظر رو بن میکنه و به اصطلاح اون سایت رو داخل لیست سیاه خودش قرار میده. وقتی چنین حالتی رخ بده، دیگه اثری از سایت شما در گوگل نخواهد بود و به سایتی که چنین وضعی براش پیش بیاد گفته میشه که پنالتی شدن سایت در گوگل رخ داده.

سایتی هم که پنالتی بشه، قطعا دیگه فاتحه خونده شده و نمیشه به رشد و پیشرفت اون امیدی داشت. چرا که سهم بسیار بزرگی از کاربران یا بهتره بگیم همه کاربران، وقتی قصد مطالعه موضوعی رو دارند، از موتور جستجو استفاده میکنند و کمتر پیش میاد که داخل سایت‌هایی که پیش از این رفتن مستقیم وارد شده و به دنبال موضوعی که دنبالش هستند باشند. پس اهمیت دادن به گوگل و توجه به نکاتی که در الگوریتم گوگل وجود داره موضوع خیلی مهمی هست.

نحوه شناسایی پنالتی شدن سایت در گوگل

پنالتی شدن در گوگل میتونه به صورت یکباره روی کل دامنه اعمال بشه یا اینکه روی صفحه خاصی این اتفاق رخ میده که در هر صورت اثری از صفحه یا کلیه صفحات سایت در گوگل نخواهید دید. برای پی بردن به موضوع در مدت زمان سریع‌تر باید به آمار سایت توجه و کنید و اگه زمانی پیش اومد که شدیدا با ریز آمار سایت مواجه شدید اول بررسی کنید ببینید که در نتایج جستجو گوگل حضور دارید یا خیر، اگر بودین موضوع میتونه بخاطر مسئله فنی بوده باشه اما در غیر این صورت پنالتی شدن از سمت گوگل دلیل عمده خواهد بود.

  • وقتی نام دامنه و یا نام برند خودتون رو در گوگل جستجو می‌کنید اثری از صفحات سایت در نتایج جستجو دیده نخواهد شد. تنها مواردی که با جستجوی نام برند نمایش داده میشه میتونه آدرس صفحات اجتماعی سایت یا ابزارهای تست سایت باشه که برای دامنه شما نمایش داده خواهند شد.
  • تمامی صفحات سایت که پیش از این در گوگل ایندکس شده بودند، یک باره و در عرض کمتر از یک ساعت از نتایج گوگل حذف شده‌اند.
  • وقتی سایت را به صورت site:example.com در گوگل جستجو می‌کنید نتیجه‌ای از سایت شما نمایش داده نمی‌شود.
به این نکته توجه داشته باشید که، گاهی اوقات وقتی این حالت پیش میاد همیشه بخاطر پنالتی شدن سایت نیست و بخاطر تغییرات کلی هست که در الگوریتم رتبه بندی گوگل لحاظ شده.

حالا برای اینکه بدونید از سمت گوگل پنالتی شدید یا خیر، کافیه طبق راهنمای معرفی سایت به گوگل که سایتتون رو در گوگل ثبت کردید، به گوگل وبمستر رفته و ببینید که سایت پنالتی شده یا نه. برای این کار میتونید به صفحه Check your site for manual actions رفته و پنالتی شدن گوگل رو بررسی کنید.

دلایل پنالتی شدن در گوگل

در رتبه بندی یک صفحه از سایت عوامل بسیار زیادی تاثیر دارند که به تک تک این عوامل الگوریتم رتبه بندی گوگل گفته میشه و این تعداد میتونه بیشتر از 200 مورد باشه که باید در هر کدوم از این الگوریتم‌ها امتیاز کافی رو به دست بیارید که در نهایت میانگینی از این امتیازات رتبه شما در موتور جستجو رو تعیین خواهد کرد. حالا حالتی پیش میاد که شما سعی دارید با دستکاری کردن از راه‌های نادرست امتیاز بیشتری بگیرید که وقتی این موضوع مشخص بشه باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد که عمده دلایل پنالتی شدن در گوگل شامل موارد زیر میشه.

1. بک لینک

بدترین و عمده دلیلی که باعث پنالتی شدن سایت از سمت گوگل میشه خرید بک لینک هست. چرا که بیشتر لینک‌های خریداری شده از سایت‌هایی هستند که تو این زمینه فعالیت دارند و گرفتن لینک هم معمولا از سایت‌هایی هست که اصلا ممکنه با موضوع سایت شما سنخیتی نداشته باشند. بک لینک گرفتن برای بالا بردن سایت در موتورهای جستجو باید کاملا طبق روال عادی خودش باشه و خود کاربران اقدام به دادن لینک به سایت شما بکنند، نه اینکه شما با پرداخت هزینه یکباره چندین لینک رو از سایت‌های مختلف بگیرید.

اگر قصد خرید بک لینک دارید، بهتره این کار رو در قالب سفارش رپورتاژ آگهی انجام بدین که کسب و کار شما معرفی بشه و لینک با کیفیت دریافت کنید. گرفتن رپورتاژ آگهی هم اصول خاص خودش رو داره و یکباره نباید از چندین وبسایت رپورتاژ بگیرید.

2. کپی کردن و محتوای تکراری

کپی کردن محتوا نه تنها یک کار غیر اخلاقی به حساب میاد، بلکه از نظر گوگل هم کاری اشتباه هست. بخاطر کپی محتوا و وارد کردن محتوای تکراری از سایت‌های مختلف گوگل الگوریتم خودش رو تحت الگوریتم پاندا حسابی دگرگون کرد تا با سایت‌هایی که با کپی کردن سعی می‌کردند رشد کنند مبارزه کنه و در این مسیر هم حسابی تونسته موفق بشه. وقتی توان تولید محتوا رو ندارید، بهتره که سمت راه اندازی سایت نیاید. چرا که وقت و هزینه خودتون رو هدر میدین.

اما اگر روی تولید محتوا اصولی تمرکز کنید و به خوبی اقدام به انتشار محتوا سبز در سایتتون بکنید که بر اساس اصول سئو و بهینه سازی سایت نگارش شده باشه، در این صورت گوگل سایت شما رو به عنوان یک مرجع در نظر خواهد گرفت و بهای زیادی به سایت شما میده. علاوه بر این از نظر کاربران هم میتونید رضایت بالایی رو به دست بیارید که همین موضوع باعث میشه کاربران با اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط شما، حسابی غافلگیرتون بکنند. بنابراین سعی کنید به جای کپی کردن، محتوا رو خودتون خلق کنید.

3. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

قبل از اینکه گوگل باغ وحشی از انواع حیوانات رو راه بندازه و الگوریتم‌هایی که تغییرات اساسی رو در رتبه بندی ایجاد می‌کردند معرفی بکنه، اساس رتبه بندی سایت‌ها روی تکرار کلمات کلیدی در اون موضوع بود. برای همین سایت‌هایی که در محتوا خودشون بیشترین کلمات کلیدی رو تکرار کرده بودند در نتایج اول نمایش داده میشدند. اما بعد از این تغییرات و ورود الگوریتم‌ها این حالت کاملا برعکس شد و این سایت‌ها که قبلا در رتبه‌های یک گوگل بودند، به قعر صفحات نتایج جستجو سقوط کردند، چرا که گوگل از صدها روش مختلف سعی میکنه بهترین نتیجه رو به کاربری که جستجو کرده نمایش بده.

بنابراین این روزها دیگه تکرار کلمه کلیدی نمیتونه در رتبه بندی سایت شما تاثیری بزاره و بهتره روی کیفیت محتوا و بهینه سازی اون کار کنید.

4. تبادل لینک دو طرفه

برخی از مدیران سایت‌ها هستند که در عالم رفاقتی  سعی می‌کنند با لینک کردن هم دیگه در رتبه بندی سایتشون هم رفاقتی با هم تاثیر گذار باشند. در اکثر مواقع دو سایت اصلا ارتباط موضوعی با هم ندارند و لینک سازی که بین دو طرف انجام میگیره هم به درد نخواهد خورد. یکی از اصول اصلی در لینک سازی این هست که سایت‌ها با هم در یک موضوع قرار داشته باشند و در واقع نشون داده بشه که دو سایتی که با همدیگه لینک شدن برای هدف ارائه خدمات و محتوا به کاربر بوده، پس وقتی دو سایت که ارتباطی موضوعی با هم ندارن چطور میتونن راهنمای کاربران باشند؟

5. افزایش خطای 404

با بالا رفتن تعداد لینک های خراب و به اصطلاح 404 کاربران رو وارد صفحه‌ای میکنید که وجود نداره و از طرف دیگه گوگل سعی داره که چیزی که کاربر به دنبالش هست و به نزدیک‌ترین عبارت جستجو شده ارتباط داره رو بهش ارائه بده. پس وقتی کسی وارد صفحه‌ای میشه و با محتوایی که اصلا به موضوع ربط نداره یا اینکه لینک اشتباه هست این موضوع از سمت گوگل هدایت نادرست به صفحه است.

پس با زیاد شدن تعداد صفحات 404 و درخواست‌هایی که به صورت 404 بشن(البته تو حالتی که بازدیدکننده از سمت گوگل وارد سایت بشه) حس عدم اعتماد ایجاد میشه و برای همین گوگل بخاطر کمتر کردن موضوع هدایت اشتباه به نتایج صفحه‌ای که وجود نداره رو جریمه کرده و به نتایج پایینتر منتثل خواهد کرد. اگر این موضوع به تعداد زیاد و برای صفحات بیشتری رخ بده، روی کل سایت تاثیر بد خواهد گذاشت.

6. استفاده از تگ canonical

از تگ کنونیکال یا همون canonical tag وقتی استفاده می‌کنیم که بخواهیم آدرس اصلی محتوای یک صفحه رو برای گوگل مشخص کنیم و از بوجود اومدن چند صفحه با محتوای تکراری جلوگیری کنیم، این قابلیت در افزونه سئو وردپرس با عنوان بنیاد محتوا وجود داره که میتونید برای مطالب ازش استفاده کنید. گاهی اوقات از این تگ به صورت اشتباه و نادرست استفاده میشه که باعث میشه رتبه بندی صفحات سایت ما با سایر صفحات تکراری به صورت یکسان تقسیم بشه و برای همین محتوای اصلی که هدف ما هست در گوگل تضعیف خواهد شد.

در حالت عادی و البته درست وقتی دو صفحه با محتوای تکراری داشته باشیم و بخوایم که اعتبار رو روی یکی از صفحات منعطف کنیم از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم. در این صورت کاربرانی که به صفحه A وارد بشن بخاطر ریدایرکت به صفحه B هدایت خواهند شد. وقتی ریدایرکت 301 انجام میگیره محتوای صفحه A برای کاربر و موتور جستجو قابل مشاهده نیست و در این بین فقط عمل انتقال به صورت مستقیم انجام میگیره و به موتور جستجو هم گفته میشه که اعتباری که برای صفحه A در نظر گرفته شده رو به صفحه B بده. حالا زمانی پیش میاد که ما نمیخوایم انتقال به این شکل باشه و امکان مشاهده هر دو صفحه A و B رو میخوایم به کاربر نمایش بدیم، بنابراین تو این حالت باید بیایم و از کد زیر داخل صفحه B استفاده کنیم که نشون بده منظور ما از محتوای مرجع این صفحه است و اگر صفحاتی با محتوای تکراری مثل A وجود دارند، اشاره به این صفحه داشته باشند.

<link rel=”canonical” href=”https://site.com/B.html” />

این کد در HEAD سایت قرار میگیره و نشون میده که صفحه B به عنوان محتوای اصلی و بنیان مقاله سایر صفحات که محتوای یکسان با این صفحه دارند هست.

7. استفاده نادرست از تگ‌های Heading

ساختاری که به کمک تگ‌های H1 تا H6 ایجاد میشه، به صورت مراحلی به صورت مرتب شده نشون دهنده این هست که محتوای صفحه دقیقا از چه چیزی داره صحبت میکنه. درواقع تگ‌های H یک حالت خلاصه از محتوای کامل سایت ما رو به کمک کلمات اصلی و کلیدی مشخص می‌کنند. حالا اگه ما بیایم و به تعداد غیر استاندارد از برخی تگ‌ها مثل H1 و H2 استفاده کنیم باعث گمراه کردن موتور جستجو خواهد شد که همین مسئله میتونه تو پنالتی شدن سایت تاثیر گذار باشه.

8. استفاده از لینک‌های مخفی

برخی افراد به کمک استایل سعی دارند نمایش برخی لینک‌ها رو از صفحه مخفی کنند. در صورتی که این روش برای گرفتن رتبه منسوخ شده هست و اگه به تعداد دفعات زیاد ازش استفاده کنید، باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد. شاید در ظاهر خیلی سریع سایتتون بالا بیاد و خوشحال باشید، اما بعد از اینکه گوگل متوجه این موضوع بشه وضعیت کاملا برعکس خواهد شد.

9. استفاده از محتوای مخفی

این موضوع بیشتر در سایت‌هایی رخ میده که محتوا جامعی برای ارائه ندارند و برای همین در انتهای محتوای متنی خودشون شروع میکنن به اضافه کردن تعداد زیادی کلمه کلیدی و متن که بیشتر جستجو میشه و سپس با تغییر دادن رنگ این بخش از محتوا به رنگ پس زمینه سایت برای اینکه کاربران این متن رو نبینند و متوجهش نشن، اما گوگل این محتوا رو بخونه رتبه خوبی بگیرند. در گذشته این روش خیلی استفاده میشد و نتیجه هم میداد، اما باید بدونید که دیگه نمیشه از این روش استفاده کرد و اگه انجام بدین باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد.

10. استفاده بی رویه از لینک

استفاده زیاد از لینک سازی تو محتوا هم میتونه تاثیر بدی توی رتبه بندی داشته باشه، سعی کنید در محتوای خودتون چند تا از صفحات رو لینک کنید و از لینک کردن کلمات زیاد(هر چند که به محتوا ربط داشته باشه) دوری کنید. این کار بیشتر نشون دهنده این هست که شما یک فعالیت رباتیک دارید و سعی دارید به هر نحوی گوگل رو به صفحات مختلف هدایت کنید که رتبه بندی رو تغییر بدین. فراموش نکنید که همه چیز باید در حد استاندارد باشه.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده ازش تونسته باشید که با ماجرای پنالتی شدن سایت در گوگل و دلایلی که میتونه باعث بشه گوگل سایت شما رو پنالتی بکنه آشنا شده و سپس با رعایت این موارد اقدام به خروج سایت از پنالتی بکنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هر قدم کنار شما هستیم

به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید، دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد 

021-91301614

7 روز هفته 24 ساعته پاسخگوی شما هستیم

نماد های سوین

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از سال (1393-1401)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست 

خرید هاست

سرورها

لینک های مرتبط

نماد ها

samandehi

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از (1393-1400)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست

واتساپ