با ما بهترین ها را تجربه کنید

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس چیست؟

 

پیش از اینکه هاست لینوکس را تعریف کنیم باید به معرفی سیستم عامل لینوکس بپردازیم. از آنجایی که اغلب کاربران ایرانی بر روی کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ خود، سیستم عامل ویندوز را نصب کرده‌اند، عموم افراد با سیستم عامل لینوکس آشنایی ندارند.

حتی اگر نام آن را نیز شنیده باشید با تصویر غلطی که باب شده پیش خود خواهید گفت که:

بی خیال بابا، کی حوصله داره برای هر کاری همش کد بزنه تو ترمینال؟

با وجود اینکه سیستم عامل لینوکس همانند ویندوز برای کاربردهای عادی و روزانه کاربران نیز مناسب می‌باشد، اما بیشترین کاربرد آن در دنیای شبکه و سرور‌ها می‌باشد و برای این امر توزیع‌های مختلفی از این سیستم عامل مثل اوبونتو و centOS دارد که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر خلاف سیستم عامل ویندوز که توسعه آن در انحصار شرکت مایکروسافت است، کد منبع سیستم عامل لینوکس در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد و به همین علت هم توزیع‌های گوناگونی از آن توسط شرکت‌ها و گروه‌های مختلف ارائه می‌شود. مهم‌ترین توزیع‌های سیستم عامل لینوکس عبارتند از:

  • redhat
  • centos
  • Ubuntu
  • debian
  • fedora

همانطور که در مقاله هاست چیست؟ توضیح دادیم، برای ساخت هاست پس از سخت‌افزار ابتدا نیاز به یک سیستم عامل و سپس نصب برنامه‌های مختلف روی ان داریم. بنابراین هاست لینوکس به هاستی گفته می‌شود که سیستم عامل آن یکی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس باشد.در ادامه مطلب همراه سوین هاست باشید.

وب سرور هاست لینوکس

معروف‌ترین و پر کاربردترین وب‌سروری که در هاست لینوکس به کار برده می‌شود، وب سرور آپاچی است. این وب‌سرور از زبان‌های برنامه نویسی مثل PHP، پایتون و perl پشتیبانی ‌می‌کند. البته وب‌سرورهای دیگری نیز مانند nginx و litespeed نیز در هاست لینوکس به کار می‌روند. که در مقاله‌های جداگانه به بررسی آنها می‌پردازیم.

پس در هنگام خرید هاست لینوکس باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر وب سایت شما با زبان برنامه نویسی asp.net نوشته شده، نمی‌توانید از هاست لینوکس استفاده کنید.

هاست لینوکس و سیستم‌های مدیریت محتوا

 

 

از ویژگی‌های هاست لینوکس می‌توان به هماهنگی با سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، دروپال و جوملا اشاره کرد؛ چرا که این سیستم‌های مدیریت محتوا با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده‌اند.

حال که اطلاعات مورد نیاز درباره هاست لینوکس را به دست آوردید در ادامه به معرفی شرکت‌هایی که مناسب‌ترین نوع این هاست را ارائه می‌دهند می‌پردازیم.

بهترین هاست لینوکس را از کجا بخریم؟

شرکت‌های هاستینگ معتبر که در ایران فعالیت دارند، تمرکز بیشتر خود را روی هاست لینوکس گذاشته‌اند، چرا که بیشترین استفاده را به لطف سیستم‌های مدیریت محتوا دارد. جدا از این مسئله هزینه آن نیز نسبت به هاست ویندوز کمتر است که کاربران از آن استقبال بهتری می‌کنند.

میزبانی لینوکس چیست؟

لینوکس‌ یک سیستم عاملِ منبع باز (open source) و از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها در بین ارائه‌دهندگان میزبانی وب است. عبارت منبع باز به این معنی است که کد مورد استفاده می‌تواند به صورت رایگان در موارد تجاری و غیر تجاری مورد استفاده، ویرایش و توزیع مجدد قرار گیرد. ارائه‌دهندگان میزبانی وب این مورد را به محدودیت‌های موجود در پلت فرم‌های ویندوز ترجیح می‌دهند. زیرا امکان شخصی‌سازی بیشتر در قابلیت‌های سرور و گزینه‌های کاربر را فراهم می‌کند.

 همچنین میزبانی مبتنی بر ویندوز، خدمات کمتری را ارائه می‌دهند و سرویس‌های مربوطه هزینه ماهیانه بالاتری نسبت به میزبانی مبتنی بر لینوکس می‌گیرند. همچنین در دهه‌های متعدد، ویندوز از نظر پایداری به عنوان یک پلتفرم میزبانی، همواره با مشکل مواجه بوده است، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که در دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در سرورهای ویندوزی نیز وجود داشته است که می‌توان آن را با همتای لینوکسی خود در یک سطح قرار دهد.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله با هاست لینوکس آشنا شده و به صورت خلاصه دانستیم که در این هاست از سیستم عامل لینوکس استفاده شده که امکان پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی php، پایتون و پرل را دارد. همین موضوع تفاوت اصلی هاست ویندوز و لینوکس است که در مقالات بعدی مفصلا به آنها می‌پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هر قدم کنار شما هستیم

به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید، دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد 

021-91301614

7 روز هفته 24 ساعته پاسخگوی شما هستیم

نماد های سوین

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از سال (1393-1401)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست 

خرید هاست

سرورها

لینک های مرتبط

نماد ها

samandehi

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از (1393-1400)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست

واتساپ