با ما بهترین ها را تجربه کنید

بک آپ چیست

بکاپ چیست

پشتیبان گیری یا بک آپ چیست؟

 

 

در پاسخ به معنی بک آپ چیست بایستی گفت بکاپ (BackUp) یا نسخه ی پشتیبان، نسخه‌ی کپی شده اطلاعات شما است که در محلی جداگانه ذخیره سازی می شود. پشتیبان‌گیری اطلاعات به چه معناست؟ پشتیبان گیری اطلاعات یعنی همان تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و برای زمانی که به هر دلیلی اطلاعات اصلی شما صدمه ببینند و یا از بین بروند قابل استفاده است و به همین دلیل اهمیت بالایی دارد.

همانطور که سایت ذخیره سازی کلاد CloudWards در نمودار آماری خود اعلام نمود، از دلایل رایج از دست رفتن اطلاعات، مواردی مانند مشکلات و خرابی‌های سخت افزاری یا سیستمی (۴۴ درصد)، خطای انسانی (۳۲ درصد)، خرابی نرم افزار (۱۴ درصد) و ویروس های کامپیوتری (۷ درصد) است. حال که با بک آپ و بک آپگیری چیست آشنا شدید در امتداد مقاله سوین هاست به بررسی نکاتی که باید در زمانبک آپ گیری رعایت شود می پردازیم.

 

 

روز ۳۱ مارچ  روز جهانی بک آپ است. پیشنهاد نامگذاری این روز ۲ سال پیش به وسیله کاربران شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) مطرح گردید. هدف این ایده تبدیل کردن بک اپ گیری اطلاعات به یک رویه همیشگی و روتین وار همانند چک آپ دوره ای پزشک یا تعویض روغن ماشین بود. همچنین تلاش شد این روز نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این مقوله باشد. پیاده سازی رویه همیشگی که پیش تر مطرح شد به صورت بالقوه برای خیلی از تجارت ها که می خواهند اطلاعات حیاتی خود را امن نگهدارند یک تصمیم دشوار است

نکات مهم در تهیه بکاپ چیست ؟

سایت CloudWards به این نکته اشاره می‌کند که شرکت‌ها می بایست مولفه امنیت را جزو مولفه‌های مورد نظر هنگام تصمیم گیری برای انتخاب ارائه دهنده سرویس ابری در نظر بگیرند و پیشنهاد می‌دهد یک ارائه دهنده سرویس بک آپی را انتخاب کنید که https را پشتیبانی می‌کند و به مالک اطلاعات، کلید رمزگذاری خصوصی ارائه می‌دهد. همچنین ارائه دهنده بکاپ می‌بایست از سیستم رمز گذاری SSL برای انتقال اطلاعات استفاده کند و فایل‌های آپلود شده می بایست به وسیله رمز AES-256 بیتی رمزگذاری شود

نگرش می گوید:

تجارت‌های کوچک و متوسط می بایست بدانند، بک آپ آنها کجا ذخیره می شود، ذخیره سازی ابری آنها با بک آپ ابری آنها یک محل میزبانی نمی‌شود و اینکه راهی وجود داشته باشد که بدانند فایل های بک آپ کامل تهیه و به صورت صحیح ذخیره سازی شده‌اند.

 

 

دلیل اهمیت محل ذخیره backup چیست ؟

اکثر ارائه دهنده‌های سرویس‌های backup  به مشتریان خود نمی‌گویند بک آپ ها در کجا ذخیره می‌شوند در حالیکه مشتریان باید بدانند فایل‌های بک آپ‌شان در کجا ذخیره می‌شود تا در صورتیکه شرکت ارایه دهنده خدمات ورشکسته شد، بدانند فایل‌ها کجا هستند و اینکه چگونه آنها را بدست بیاورند. همچنین ایده آل است اگر مشتریان راهی داشته باشند تا بتوانند به اطلاعات بصورت مستقیم دسترسی پیدا کنند و نیازی به ارتباط با ارائه دهنده بک آپ وجود نداشته باشد.

موقعیت جغرافیایی محل نگهداری بک آپ نیز به خاطر قوانین کشورها اهمیت زیادی دارد. خیلی از شرکت ها، مخصوصا در صنعت‌هایی که قوانین بسیار سختی دارند و اطلاعات شخصی کاربران را ذخیره سازی می‌کنند، اجازه ندارند اطلاعات سازمان خود را در خارج از کشور ذخیره نمایند.

بهترین راه تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ

در اینجا به چند روش مطمئن برای بکاپ گیری اشاره می کنیم:

  • بک آپ گرفتن روی درایو اکسترنال
  • بکاپ گرفتن از طریق اینترنت و سرویس پشتیبان گیری آنلاین
  • تهیه نسخه ی پشتیبان در سرویس ذخیره سازی ابری

اما بهتر است برای اطمینان از بیشتر از یک روش برای بکاپ گرفتن استفاده کنید.

تفاوت ذخیره سازی ابری (پشتیبان گیری ابری) و بکاپ چیست ؟

خیلی از تجارت‌ها فکر می‌کنند ذخیره سازی ابری یعنی اینکه اطلاعات خود به خود بکاپ گرفته و نسخه پشتیبان دارد، که معمولا این مورد واقعیت ندارد. در این روش، به علاوه بر اینکه اطلاعات روی سیستم شما و هارد دیسک کامپیوترتان ذخیره شود در فضای ابری نیز ذخیره می شود. شما می‌بایست ذخیره سازی ابری خود را مستقل از راهکار بک اپ خود کنید.  شما باید یک نسخه از بک آپ ها را خارج از محیط کاری ذخیره داشته باشید.

اهمیت بررسی وضعیت و کیفیت بک آپ ها 

خیلی مهم است که مطمئن شوید بک آپ گیری در حال انجام شدن است و این بکاپ ها به هنگام بازیابی اطلاعات به درستی بازگردانی می شوند. شما نمی خواهید در موقعیتی قرار بگیرید که نیاز به بازیابی اطلاعات از دست رفته خود دارید ولی متوجه می شوید که بک آپ ها ناقص هستند یا یک ماه پیش تهیه شده بودند و حاوی تغییرات اخیر نیستند. به خاطر همین امر مهم است که شما سیستم اطلاع رسانی داشته باشید تا در رابطه با وضعیت بک آپ ها به شما اطلاع رسانی کند و راههای خودکاری برای مقایسه فایل‌های بک آپ ها و فایل‌های اصلی داشته باشید.

در یک نظرسنجی سال گذشته، CloudBery متوجه شد که کمتر از ۲۰ درصد از متخصصین IT بازگشت پذیری اطلاعات backup  را بررسی می‌کردند.

هنگام انتخاب شرکت ارائه دهنده بک آپ می‌بایست مواردی بجز قیمت را در نظر بگیرند:

۱) پیش نیازهای فنی نرم افزار پشتیبان گیری و اطلاعات که می‌خواهند بک آپ بگیرند

۲) با چه تناوبی می خواهند از اطلاعات بک آپ بگیرند

۳) با چه سرعتی می‌توانند فایل های بک آپ را بازیابی کنند

۴) چه نوع رمزگذاری را می‌خواهند استفاده کنند.

شرکت‌هایی که به صورت سنتی بک آپ های خود را ذخیره می‌کنند می بایست در روز جهانی بک آپ فرصت را غنیمت شمرده و جابجایی به سرویس بک آپ ابری را در نظر بگیرند.

امیدواریم :

با مفهوم بکاپ چیست آشنا شده باشید و به یاد داشته باشید در روز جهانی بک آپ نباید تنها به فکر بک اپ گیری باشید، شرکت ها می بایست نحوه بک آپ گیری صحیح را نیز در نظر بگیرند.

سوالات متداول

بکاپ (BackUp) نسخه‌ی کپی شده اطلاعات شما است که در محلی جداگانه ذخیره سازی می شود. این اطلاعات برای زمانی که به هر دلیلی اطلاعات اصلی شما صدمه ببینند و یا از بین بروند قابل استفاده است و به همین دلیل اهمیت بالایی دارد.
اکثر ارائه دهنده های سرویس های بک آپ به مشتریان خود نمی گویند بک آپ ها در کجا ذخیره می شوند در حالیکه مشتریان باید بدانند فایل های بک آپ‌شان در کجا ذخیره می شود تا در صورتیکه شرکت ارایه دهنده خدمات ورشکسته شد، بدانند فایل ها کجا هستند و اینکه چگونه آنها را بدست بیاورند. همچنین ایده آل است اگر مشتریان راهی داشته باشند تا بتوانند به اطلاعات بصورت مستقیم دسترسی پیدا کنند و نیازی به ارتباط با ارائه دهنده بک آپ وجود نداشته باشد.
نگرش اشاره می کند که خیلی از تجارت ها فکر می کنند ذخیره سازی ابری یعنی اینکه اطلاعات بک آپ شده، که معمولا این مورد واقعیت ندارد. شما می بایست ذخیره سازی ابری خود را مستقل از راهکار بک اپ خود کنید… شما می بایست یک نسخه از اطلاعات را هرچه می توانید به محیط تولید و کاری خود نزدیک سازید تا بتوانید در صورت نیاز در چند دقیقه یا ثانیه فایل ها را بازیابی کنید، اما در مورد بک آپ ها، شما می بایست یک از بک آپ ها را خارج از محیط تولید و کاری داشته باشید.

۳ پاسخ

  1. سلام خیلی پست حرفه ای هستش فک کنم تنها جایی هستید که این همه برای دقیق بودن پست وقت میزارید هیچ هاستینگی به دقیقی شما مطلب نمیگذارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هر قدم کنار شما هستیم

به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید، دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد 

021-91301614

7 روز هفته 24 ساعته پاسخگوی شما هستیم

نماد های سوین

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از سال (1393-1401)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست 

خرید هاست

سرورها

لینک های مرتبط

نماد ها

samandehi

تمامی حقوق این وب سایت برای سوین هاست محفوظ می باشد . فعالیت از (1393-1400)

طراحی وب سایت توسط تیم طراحی سوین هاست

واتساپ